Kultura w internecie 2021

Kultura szczecińska roku 2021 przeniosła się do internetu. Można podsumować generalizując całość zjawisk w obszarze kultury, bowiem niemal wszystkie koncerty (a w zasadzie wszystkie) odbywają się w sieci www.  Mówimy o koncertach symfonicznych, czyli  występach orkiestry lub zespołów i solistów Filharmonii.

Jedyna rozróżnienie, jakie można zauważyć w repertuarze i sposoby jego wykonywania, dotyczy występów online czyli transmisji na żywo, odbywających się z udziałem orkiestry lub kameralistów, oraz wydarzeń nagrywanych i odtwarzanych na platformie służącej do oglądania koncertów online lub tak w zwanych mediach społecznościowych. Czyli na Facebooku lub kanale YouTube. Pandemia wymusiła spory krok do przodu w zakresie technologii wykorzystywanej w kulturze, Do celów zorganizowania transmisji zastosowano wiele środków na wskroś nowoczesnych, tak jak to odbywa się choćby w Berlinie w tamtejszej filharmonii – na jej platformie internetowej – od paru lat. W tym zakresie dogoniliśmy Berlin z jego Berliner Philharmoniker.

kultura w sieci czy w filharmonii

A dlaczego nie powiedzieć nic o edukacji? Filharmonia Szczecińska rozwinęła swoją ofertę edukacyjną w postaci cyklicznych wydarzeń w zakresie edukacji muzycznej dla najmłodszych. Te audycję dostępne są przeważnie bezpłatnie – za co chwała autorom i organizatorom.

Mocno pozmieniało się w muzycznym krajobrazie Szczecina przez ostatnie dwa lata. Nie uświadczysz koncertów tygodniowych we wtorki czy środy, do jakich zostaliśmy przyzwyczajeni ostatnimi laty, w nowym gmachu, w Złotej Sali, gdyż popularne zespoły, takie jak Raz Dwa Trzy albo Brathanki czy też Kazik odwołali swoje trasy, koncentrując się na pracy w studio.

A jakie ciekawe koncerty odbywają się filharmonicznie w internecie? Możemy odkryć zalety oglądania koncertów online, gdyż dzięki pracy kamerzysty widzimy artystów z bliska, zupełnie inaczej niż z ostatniego rzędu na widowni. Dźwięk, jaki to chodzi z mikrofonów za pośrednictwem nie najgorszego sprzętu audio, również pozwala na odnoszenie dobrych wrażeń muzycznych w domu. Z jednej strony mamy wydarzenia, w których oprawa świetlno wizualna koncertów nadaje określany klimat. Takie koncerty jak

  • Gustaw Mahler kameralnie (np. w opracowaniu Arnolda Schoenberga) ,
  • Charles Ives, czy
  • koncerty muzyki elektronicznej łączonej z instrumentami akustycznymi, jak ostatni Soundlab,

czym się odznaczają? Dzięki zaangażowaniu skomplikowanych środków elektronicznych osiągnięto szczególny klimat artystyczny (wyrazowy) – trudny do uzyskania na sali koncertowej na żywo.

Prócz tego mamy (nomen omen) „klasyczne” koncerty muzyki klasycznej, w tradycyjnej oprawie wizualnej, a to uwagę zwraca Mozart, Czajkowski, Szostakowicz czy koncert wiolonczelowy Roberta Schumana.